Wysłane przez muzeum w śr., 09/07/2022 - 14:14

• 23.09.2022, godz. 19:15

Kościół parafialny pod wezwaniem św. Bartłomieja w Głogówku

 

ORKIESTRA i CHÓR FILHARMONII OPOLSKIEJ

pod dyr. Przemysława Neumanna

Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru

 

Soliści:

Ewa Tracz - sopran

Karol Kozłowski - tenor

Jarosław Bręk – bas

 

W programie: Joseph Haydn - "Stworzenie świata" – oratorium Hob. XXI:2


Orkiestra Filharmonii Opolskiej

Orkiestra założona została w 1952 roku jako Opolska Orkiestra Symfoniczna. Już po pięciu latach działalności zespół przemianowano na Państwową Orkiestrę Symfoniczną w Opolu, od 1969 roku noszącą imię Józefa Elsnera – kompozytora nierozerwalnie związanego z ziemią opolską. Swą obecną nazwę orkiestra przyjęła w 1972 roku, kiedy to decyzją Ministra Kultury i Sztuki powołana została Państwowa Filharmonia im. Józefa Elsnera w Opolu. W ciągu blisko siedemdziesięciu lat swojej działalności Orkiestra gościła wielu światowej sławy dyrygentów, kompozytorów oraz solistów. Filharmonicy Opolscy prezentowali się w najznamienitszych salach Europy, m.in.: Philips Saal w Rotterdamie, Teatro Municipale w Piacenzy, historycznej Herkulessaal w Monachium oraz w Złotej Sali Musikverein w Wiedniu.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej wielokrotnie zapraszana była do uczestnictwa w prestiżowych wydarzeniach o randze międzynarodowej, takich jak specjalny koncert w Rzymie w 2000 roku, kiedy to jako jedyny polski zespół uświetniła obchody osiemdziesiątych urodzin papieża Jana Pawła II. W 2004 roku Filharmonicy Opolscy reprezentowali Polskę w Brukseli podczas uroczystości z okazji poszerzenia Unii Europejskiej oraz w Salzburgu, upamiętniając trzecią rocznicę ataków terrorystycznych na World Trade Center. Działalność koncertowo-artystyczna Orkiestry obejmuje również tournée poza granicami Europy: zespół wystąpił m.in. w Chinach, Argentynie, Brazylii czy USA.

Orkiestra Filharmonii Opolskiej regularnie bierze udział w festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Poznańska wiosna, Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Śląskim Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Międzynarodowym Festiwalu Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju, Międzynarodowych Targach Sztuki Ludowej w Krakowie, Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera w Warszawie czy International Music Festival Sion Valais w Szwajcarii.

Obok działalności koncertowej, Orkiestra w swoim dorobku artystycznym posiada nagrania płyt CD z repertuarem obejmującym twórczość Johannesa Brahmsa, Antonio Vivaldiego, Karola Szymanowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Witolda Maliszewskiego oraz patrona instytucji – Józefa Elsnera.

Przemysław Neumann dyrygent

Urodził się w 1979 roku w Poznaniu. Jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego oraz Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Poznaniu w klasie śpiewu. W poznańskiej Akademii Muzycznej ukończył studia na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa. Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 roku. W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry m.in. Filharmonii Narodowej, Białostockiej, Częstochowskiej, Gorzowskiej, Koszalińskiej, Krakowskiej, Lubelskiej, Poznańskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Sinfonię Iuventus, Orkiestrę Polskiego Radia oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną. Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc jego dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym. Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu. Macierzysta uczelnia stała się dla Przemysława Neumanna przestrzenią realizacji wielu projektów edukacyjno-artystycznych, spośród których należy wymienić koncerty z Orkiestrą Symfoniczną (nagranie płyty z muzyką Karola Kurpińskiego), Orkiestrą Sinfonietta (której w latach 2009-13 był kierownikiem artystycznym), coroczne operowe spektakle studenckie w Teatrze Wielkim w Poznaniu czy też koncerty w ramach cyklu Kreaspiracje, podczas których w jednej orkiestrze symfonicznej wystąpili wspólnie studenci oraz pedagodzy.

1 września 2015 roku Przemysław Neumann został dyrektorem Filharmonii Opolskiej. Wydarzenie to zbiegło się w czasie z rozpoczęciem przez niego intensywnej pracy nad polską, niesłusznie zapomnianą muzyką. Jej owocem jest cykl koncertów Polska Muzyka Zapomniana, prezentujący głównie utwory skomponowane w czasie zaborów oraz seria wydawnicza o tym samym tytule. Partytury wraz z głosami orkiestrowymi dzieł twórców takich jak Karol Kurpiński, Witold Maliszewski, Feliks Nowowiejski czy Zygmunt Noskowski powstały we współpracy z powołaną w 2016 roku fundacją Dla Kultury, w której dyrektor Neumann pełni funkcję prezesa. Wraz z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Opolskiej dokonał również szeregu nagrań płytowych skupionych wokół dorobku polskich kompozytorów. W grudniu 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego.

Ewa Tracz sopran

Absolwentka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz studiów magisterskich oraz doktoranckich Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Biegas. Uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów- ‚Akademia Operowa’ przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Obecnie pracuje jako pedagog śpiewu na Wydziale Wokalno - Aktorskim w macierzystej uczelni w Katowicach.

Laureatka Konkursów Międzynarodowych min: I Nagrody w kategorii głosów żeńskich w XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2013) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im Klaudii Taev (Estonia, 2015) II Nagrody w V Konkursie Wokalnym im .I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2015) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki (2016) I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018).

 Debiutowała rolą Giovanny D’arco w operze ‚Giovanna D’arco’ G. Verdiego (2014) Hrabiny w operze ‚Wesele Figara’ (2014)‚ I Damy w operze ‘Czarodziejski flet’ (2015), Fiordiligi w operze ‚Cosi fan tutte’ W. A. Mozarta (2015). Kreowała partię Marianny w operze ‚Kawaler srebrnej róży’ R. Straussa (2014) oraz Ksenii w operze ‚Borys Godunow’ M. Musorgskiego (2015). Na deskach mediolańskiej La Scali debiutowała partią Konstancji w operze ‚Uprowadzenie z Seraju’ W. A. Mozarta (2016), partią sopranową Wróżki w balecie ‚Sen nocy letniej’ Felixa Mendelssohn-Bartholdy (2017) partią matki Gertrudy w operze ‚Jaś i Małgosia’ E. Humperdinck (2017) oraz partię Anny w oprze, Nabucco’ G.Verdiego (2017) Na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie debiutowała partią Micaeli w operze ‘Carmen’(2018) oraz Ulany w operze ‘Manru’ J.I. Paderewskiego (2018). Donny Anny w operze ‘Don Giovanni’ W.A. Mozarta w Polskiej Operze Królewskie (2019).

Dzięki współpracy z Warszawską Operą Kameralną podczas tournée w Japonii zaśpiewała po raz kolejny rolę Hrabiny w operze „Wesele Figara” w Bunka Kaikan w Tokio (2019).  W Operze Bałtyckiej w Gdańsku wykonała partię Marceliny w „Fidelio” L van Beethovena (2021). Podczas koncertu inauguracyjnego otwarcia nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, wykonała ‚Tryptyk Śląski’ Witolda Lutosławskiego (2015). Mogliśmy ją także usłyszeć podczas Inauguracji sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum w partii sopranu w XIV Symfonii g-moll na sopran, bas, orkiestrę kameralną i perkusję op. 135’ D. Szostakowicz (2017). Podczas festiwalu Kultura Natura pod batutą niesamowitej Marin Alsop z towarzyszeniem NOSPR miała możliwość zaśpiewać „Pieśni miłosne Hafiza” na głos i orkiestrę op. 26 K. Szymanowskiego (2021), Zaśpiewała także partię sopranu w Stabat Mater op.53 K. Szymanowskiego w Concertgebouw w Amsterdamie (2022).

Współpracowała z wybitnymi dyregentami min: Nello Santi, Marin Alsop, Marc, Albrecht, Tadeusz Kozłowski, Michał Klauza, Joseph Swensen, Łukasz Borowicz, Ewa Michnik, Rossen Milanov, Lawrance Foster, Bassem Akiki, Keri-Lynn Wilson, Piotr Sułkowski, Jacek Rogala, Przemysław Neumann, Rafał Kłoczko, Szymon Morus, Alexander Humala, Sławomir Chrzanowski, David Coleman, Wojciech Michniewski, Alexander Liebreich, Grzegorz Nowak, Marco Guidarini, Michał Krężlewski, Dawid Runtz, Pietro Mianiti, Michele Gamba, Wincenty Hawel, Maciej Tomasiewicz, Andriy Yurkevych, Lina Gonzalez-Granados, Nestor Boyona. (fot._karpati_zarewicz)

 

Karol Kozłowski tenor

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz warszawskiej ASP. Laureat II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclèe (Rumunia, 2005). Nominowany do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna. W latach 2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście Nietoperza J. Straussa i gdzie śpiewał również w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Otellu G. Verdiego, Raju utraconym K. Pendereckiego i Króu Rogerze K. Szymanowskiego. Występował na scenach m. in Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Cyrulik sewilski G. Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Włoszka w Algierze G. Rossiniego), Opery Kijowskiej (Król Roger K. Szymanowskiego), Narodniego Divadla w Brnie (Ferrando w Cosi fan tutte W. A. Mozarta) oraz Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, gdzie śpiewał w m. in w Lukrecji Borgii G.Donizettiego, Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Elektrze R. Straussa, Katii Kabanowej L. Janačka, Królu Rogerze K. Szymanowskiego, Strasznym dworze S. Moniuszki, Madame Butterfly  i  Manon Lescaut  G. Pucciniego oraz w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego.

Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych m.in. partii Ewangelisty w obu Bachowskich pasjach. Śpiewał pod batutą m. in. Fabia Biondiego, Andreasa Speringa, Andrew Parrotta, Konrada Junghänela, Christophe’a Rousseta, Helmutha Rillinga, Benjamina Bayla, Jordiego Savalla i Jerzego Maksymiuka. Występował w operach: J. Ph. Rameau - Pigmalion i Les Indes galantes oraz G. F. Haendla – Alcina, Tamerlano i Ariodante. Ostatnio w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie wystapił jako tytułowy Orfeusz w dziele C. Monteverdiego oraz jako Hrabia Almaviva w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Dla wydawnictwa DUX zarejestrował kilka albumów z liryką wokalną, w tym nominowane do nagrody Fryderyk Pieśni I. J. Paderewskiego oraz dwa cykle Franza Schuberta: Die schöne Müllerin  i Winterreise. (fot._jacek_poremba)

 

Jarosław Bręk bas-baryton

Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem Gloria Artis, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Lubuskiego.

Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Bułgarii, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Czech, Litwy, Łotwy, Anglii i Izraela. Oklaskiwano go na scenach Paryża, Londynu, Berlina, Amsterdamu, Brukseli, Rzymu, Barcelony, Walencji, Santiago de Compostela, Oviedo, Hamburga, Zurychu, Düsseldorfu, Hanoweru, Grazu, Jerozolimy, Brna, Sankt Petersburga, Lwowa, Wilna, Rygi, Sofii, Bejrutu, Tokio, Yokohamy, Hiroshimy, czy Osaki.